Ordförande Ulla Öhman Nilsson hälsade välkommen till De Gamlas Vänners årsmöte den 26 maj 2026 på Sankt Petri Logen och gav oss förutsättningarna för dagen.
Årsmötet genomfördes enligt stadgarna. Elisabeth Strömquist utsågs till mötesordförande och Lennart Moberg mötessekreterare och de lotsades oss därefter snabbt och säkert genom dagordningen.
Verksamhetsberättelsen föredrogs av ordförande Ulla Öhman Nilsson som betonade att utan oss volontärer/huvudmän som ger av vår tid och vårt engagemang skulle inte verksamheten vara möjlig! Hon gav oss sedan några axplock från alla de aktiviteter som vi genomfört under 2025 på särskilda boenden och i öppen verksamhet.
De Gamlas Vänners verksamhet bygger på drygt 60 volontärer/huvudmän och bedrivs helt på ideell basis. Aktiviteterna varierar utifrån det som grupperna inom De Gamlas Vänner tillsammans med de besökande respektive de boende inom äldreomsorgen önskar. Det är ofta sång och musik och något gott att äta eller fika.
Avgående styrelseledamoten Per-Inge ”Pinge” Björklund redogjorde sedan för ekonomin som är stabil och väl förvaltad.

Revisorn tyckte att styrelsen hade skött sig bra och hade inget att erinra utan tillstyrkte ansvarsfrihet. Vilket också blev årsmötets beslut!
Ett antal huvudmän har slutat och avtackades och flera nya valdes och välkomnades!

Ordföranden Ulla Öhman Nilsson omvaldes som ordförande.
Efter årsmötet fick vi lyssna till ljuv musik när Jesper Skogsrund och Patrik Grundström spelade musik från Jan Johanssons ”Jazz på svenska”, bland annat Visa från Utanmyra, Emigrantvisan och Visor från både Järna och Rättvik.

Därefter bjöds vi på en utsökt trerätters lunch!
Tack till alla som engagerar sig!
Text: Sig-Britt Ahl
Foto: Henry Höglund