Sällskapet De Gamlas Vänner

Härnösand

Högtidlig examen med stipendieutdelning för nyutbildade undersköterskor!

Känslan av skolavslutning eller ännu hellre, examen var påtaglig när vi, Ulla Öhman – Nilsson och Lennart Moberg, företrädare för DGV, De Gamlas Vänner kom in i Johannesbergshuset – den fastighet i centrala Härnösand där Komvux i Härnösands kommun numera är inrymd i.

Och känslan av just examen blev än mer påtaglig när vi av de två vårdlärarna, Maria Nordin och Amanda Stehn, bjöds in till den så vackert dekorerade lärosalen. Så förundrad man som besökare blir att en lärosal på Komvux kan bli så inbjudande!

Vacker dukning!

Efter ett varmt välkomnande av vårdlärarna till de nu nyutbildade undersköterskorna och oss, från De Gamlas Vänner, följde en presentation av de nyutbildade undersköterskorna varefter vi alla bjöds på välsmakande tårta med kaffe åtföljt av diktläsning av Amanda Stehn. Och som om detta inte vore nog! Ett personligt tal hölls även av Amelie Engström, skolledare vid Komvux som i sitt tal bl a omnämnde att hon – i sin ungdom – utbildat sig till just undersköterska.

Tårtbuffé!

Sedan var det dags för stipendieutdelning till två av kursens deltagare – Ida Eriksson – Gjersvold och Kristina Hagström – vilket inleddes av att Ulla Öhman Nilsson höll ett tal med bl a fokus på vår – De Gamlas Vänners – syfte med stipendiet samt inte minst, gratulerade alla i kursen till examen och de nu slutförda studierna.

Stipendiaterna Ida Eriksson-Gjersvold och Kristina Hagström med DGVs ordförande och sekreterare!

Efter den högtidliga stipendieutdelningen presenterade resp. nyutbildad undersköterska sina framtidsplaner, nu närmast inför/under sommaren 2026, Och mycket glädjande, alla har jobb som väntar nu under sommaren och inte bara det, ett flertal av de nya undersköterskorna omnämnde, på Ulla Öhmans fråga om framtiden efter sommaren, att planer finns på bl a fortbildning till såväl apotekare som sjuksköterska.

Med detta ljusa framtidsscenario där vi från De Gamlas Vänner fått vara med att sätta guldkant på de nyutbildade undersköterskornas examensdag tackade vi – Ulla Öhman och Lennart Moberg – för oss och önskade alla en riktigt trevlig sommar!

 

Text: Lennart Moberg.

Foto: Maria Nordin.