Verksamhetsberättelse
De Gamlas Vänner 2025
Årsmöte
Årsmötet avseende verksamhetsåret 2024 genomfördes på Sankt Petri Logen den 20 maj 2025.
Styrelsen
Styrelsen har under året haft följande sammansättning:
Ordinarie ledamöter:
Ulla Öhman-Nilsson ordf
Sven-Arne Staflund v.ordf
Per Inge Björklund
Henry Höglund kassaförvaltare
Lennart Moberg sekr
Sig-Britt Ahl
Gunnel Andersson-Wass
Jan-Ola Nordin
Kajsa Perstrand.
Suppleanter:
Tommy Berglund
Eva Fälldin
Styrelsens konstituering
Ordförande Ulla Öhman-Nilsson, vald på årsmötet 2024
Vice ordförande Sven-Arne Staflund
Sekreterare Lennart Moberg
Kassaförvaltare Henry Höglund
Revisor
Revecon Revision AB med Johan Lindström som ansvarig revisor.
AU (arbetsutskottet):
Ulla Öhman-Nilsson
Sven-Arne Staflund
Henry Höglund
Lennart Moberg
BU (bankutskottet) motsvarande AU
Styrelsemöten
Styrelsen har under året haft ett konstituerande sammanträde samt hållit sex
protokollförda styrelsesammanträden. Kontinuerliga kontakter med Helena
Broman, Nordea som lämnat information och rapporter om det finansiella läget
och hur det påverkar vår portfölj. Helena Broman inbjöds även till styrelsemötet
i december för en fördjupad dialog.
Kapitalförvaltare: Nordea
Nordea arbetar utifrån fastställd policy som De Gamlas vänner fastställer årligen
enligt stadgarna.
Medlemmar per 2025-12-31
Huvudmän 62 personer samt ett antal senior och hedersmedlemmar
Helg/sommarungdomar
En överenskommelse tecknades för år 2025 med Härnösands kommun angående helg- och sommarungdomar. Intresset från ungdomarna var relativt stort och alla äldreboenden erbjöd platser. Uppföljning skedde under hösten tillsammans med Härnösands kommun och De Gamlas vänner.
Vårsalong
Söndagen den 8 juni togs nya grepp genom att genomföra en Vårsalong för Härnösands pensionärer på Sank t Petri Logen. Marta Parkman med musiker bidrog till den trevliga stämningen. Intresset var stort och hela salongen fylldes. Vi bjöd på bubbel och snittar. Vi som stod för servicen tillsammans med Logens personal gjorde vårt bästa för att se till att gästerna trivdes.
Högläsning för äldre genom Vuxenskolan
De Gamlas vänner beviljade 30.000 kr i bidrag till Vuxenskolan för 2025. Ersättningen omfattade reseersättning, inspirationsträffar och ”guldkant” för högläsarna på kommunens äldreboenden.
Stipendier
Ekonomiskt bidrag i form av stipendier har lämnats till vuxenutbildningen inom vård- och omsorg samt till studenter inom vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet.
Bidrag
Ekonomiskt bidrag har lämnats till den nyöppnade dagverksamheten Magasinet för dementa, till demensföreningen Violen samt till de särskilda boendena och hemtjänsten för anordnande av en dag för dans med Martinez orkester.
Verksamhetsuppföljning 2025 – huvudmannagrupperna
A – Artillerigatan Verksamhetsberättelse
Trots avsaknad av funktionella lokaler för gemensamma aktiviteter som exempelvis sång.
musik och gemenskap har vi tre huvudmän från De Gamlas Vänner – Eva Eriksson, Tarja Lindholm och Lennart Moberg – efter bästa förmåga och inte minst, uppfinningsrikedom försökt att ”sätta guldkant på tillvaron” för de boende inom Artillerigatans äldreboende vilket under det gångna året utvidgats på så sätt att ”vår” samlingslokal omvandlats till en vårdenhet med fokus på korttidsvård.
Under verksamhetsåret – i motsats till tidigare då vi kunde inbjuda till/genomföra
gemensamma samlingar – har våra sång- och musikframträdanden fått ”decentraliseras” till resp. vårdområde dvs. till dagverksamheten ”Lupinen”, demensverksamhetens två enheter samt till kortidsverksamhetens numera, tre enheter.
Tack vare medarbetarnas insatser vid äldreboendets olika verksamhetsområden – då i rollen som ”transportörer” – har dessa sång- och musikframträdanden i de allra flesta fall, varit välbesökta och inte minst, uppskattade. Återkommande ”artister” – inte minst utifrån medarbetarnas önskemål att ha, läs: ”kända”artister och dessutom , så få som möjligt vid resp. ”evanemang” – har bl a Jarmo Nykyri, Chris Oberg samt Öbackagänget medverkat.
Som viktiga ”komplement” till de under året återkommande sång- och
musikframträdandena – se ovan – har dessutom bland annat följande ”guld- kantsinslag” genomförts vid resp. enhet:
I samband med ”Mello” dvs. Melodifestivalen bjöds det på ”bubbel”, chips &
godis.
Utdelning av välfyllda påskägg inför påsken.
Jordgubbar & grädde inför midsommar.
Lussekatter & pepparkakor till Lucia.
Chokladaskar, julgrupper samt servetter inför julen.
Dessutom har en stor variation av ”Bingovinster” inköpts under året.
Sist, men inte minst, kunde vi onsdag 20 augusti – faktiskt, återigen i strålande
solsken – inbjuda till ”Årets Surströmmingsskiva” som visade sig bli ett mycket
välbesökt ”evanemang” där ”våra” artister Jarmo Nykyri & Chris Oberg verkligen
”kom loss” och ”fick med sig” gäster- såväl som de närvarande medarbetarna i den härliga- och medryckande sången- och musiken!
Här vill vi samtidigt rikta ett stort tack till enhetschefer & medarbetare för gott
samarbete som möjliggjorde genomförandet av detta, så uppskattade ”evenemang!”
Eva Eriksson Tarja Lindholm Lennart Moberg
B — Brunnegården Verksamhetsberättelse
Vi har haft 11 träffar, 5 under våren och sex under hösten.
Vi brukar bjuda på underhållning, oftast i form av musik o sång, bingo eller högläsning.
Vi bjuder också på fika varje gång.
De två blomlådorna vid entrén underhålls av oss, vi byter dekoration efter årstid.
Vi har haft bingo vid fyra tillfällen – alltid populärt och roligt.
Lars Vikberg har varit på Brunnegården vid två tillfällen och spelat och sjungit glad musik.
Vi provade också att ha lite rörelser till musiken.
Vi har haft ”Bio” och visat ”Potatishandlar’n” på stora TV skärmen i samlingsrummet. Med popcorn o läsk förstås.
Underhållning med Bertil Lundin, då han spelar musik och berättar lite anekdoter runt de olika sångerna.
I juni bjöd vi på jordgubbar och glass. Dragspelsklubben gästade oss och underhöll.
I augusti inledde vi hösten med den traditionsenliga och populära Surströmmingsskivan.
Vi har under hösten också bjudit in Cecilia Rödström som läste en berättelse av Alfhild Agrell, ”Ett norrländskt fiskeläge” och dikten ”Ångermanland” av Albert Vikström.
Vi avslutar årets aktiviteter i december med julfika och underhållning med Stigsjö spelglädje.
Vi försöker hitta lämpliga aktiviteter som ska glädja och stimulera de äldre men vi upplever att det blivit svårare att få stöd från personalen som behöver stötta med att förbereda och ”peppa” de boende.
Det har tyvärr blivit färre och färre deltagare vid våra träffar under året som gått.
Ansvariga: Margaretha Söderlund, Margareta Byström, Eivor Bylund, Britt-Inger Häggqvist, GunMarie Malmsten, Elisabeth Wiklund.
F — Församlingsgården Verksamhetsberättelse
Åtta träffar har genomförts under 2025, fem på våren och tre på hösten. Träffarna har även detta år varit välbesökta. Under året har vi tagit in ca 10 nya deltagare och i nuläget är det 68 stycken i gruppen och fortfarande några namn på väntelistan.
Vi har fortsatt med ambitionen att bredda verksamheten till att även innehålla information som kan vara till nytta för våra deltagare. Således bjöd vi i våras in Pär Hägglund och Sofia Wallin från Härnösands kommun som informerade om det ”hälsoprojekt” som Härnösands kommun deltar i tillsamman med ytterligare fyra kommuner i landet. Projektet ska pågå i tre år och ”följs/utvärderas” av Lunds universitet. I höstas rapporterade Pär och Sofia hur långt projektet framskridit.
I samband med den träffen genomförde vår huvudman Susanne Ulander övningar med våra deltagare (sittande vid borden). Det var uppskattat så den aktiviteten kommer att genomföras fler gånger när det är lämpligt.
Musik är alltid uppskattat och våra gäster fick lära känna en ny musiker som uppträdde för oss i januari, Per-Åke Stockberg som hanterar både saxofon och keyboard. Man kan lugnt säga att då var ”drag under galoscherna” i Församlings-gården.
Våra träffar avslutas alltid med att våra deltagare bjuds på en bit mat samt kaffe med kaka. Vi i ”personalen” uppfattar att den samvaron – att få sitta och äta tillsammans med andra uppskattas särskilt mycket. I år bjöd vi på en surströmmingsskiva vid första höstträffen (det var första gången det serverades surströmming i Församlings-gården). Mycket jobb för oss i köket men mycket uppskattat av våra gäster. Sista träffen i november bjöds på glögg och pepparkakor samt en jultallrik. För underhållningen stod Eva-Britt och Sune Johansson från Kramfors som varvade gamla schlagers med julsånger.
Vid den träffen bad vi också våra gäster komma med förslag på underhållning/aktiviteter under nästa år. Många nappade på det och lämnade in förslag som nu ska diskuteras i arbetsgruppen.
Gunnel Andersson-Wass, Janne Engvall, Elisabet Hallberg, Ninna Lundberg, Stig Norberg, Kajsa Perstrand, Susanne Ulander
H – Häggdånger Församlingshem Verksamhetsberättelse
Välbesökta och pratglada soppluncher i Häggdångers församlingshem under året, 4 träffar under våren och 3 under hösten.
Intressanta teman som när Göran Norlander berättade om gamla busslinjer i Häggdånger.
Keramiker Emil Österholm berättade om den svåra keramik konsten.
Laila Verlinder om hur vi skall bevara hälsan med hälsoörter.
Högläsning, besök av Ukrainakören och deras fantastiska borsjtj med bröd.
Terminen avslutades med julgröt och Jan Lindberg berättade om klimat och energi på Sundsvalls sjukhus/regionen.
Ett år fyllt med glädje och hopp om återseende 2026!
Ansvarig Solveig Hamrin
H – Härnögården S – Solbrännan Verksamhetsberättelse
Vi har under 2025 genomfört 13 träffar och aktiviteter för avdelningarna och Solbrännan, 6 på våren och 5 under hösten.
Bl a bjöd vi på semlor på Fettisdagen och underhållning av Chris O Berg med
Elvistema.
Lars Vikberg har underhållit både avdelningarna och Solbrännan ett antal gånger.
Under våren bjöd vi på vårluch med Jarmo, till påsk tårta och pynt.
I maj levererade vi penséer och fröer till blommor och grönsaker och senare bjöds på Winsortårta och underhållning.
Vi gjorde uppehåll under sommaren och startade upp hösten i september med att Åke Dalhlbäck visade bilder av Härnösand från svunna dagar, mycket uppskattat.
Under hösten har två aktivitetsansvariga från personalen utsetts för att stödja avdelningarna. Vårt samarbete med personal och boende har genom detta medfört ett stort lyft för trivseln för de boende och vi har fått bra kontakt och stöd i vår planering.
Ulf Winhagen gjorde ett omtyckt framträdande i november. Vi har dessutom bidragit med Bingovinster till Bingo som spelas en gång i månaden för de boende på avdelningarna.
En darttavla, Sticky Ball, locktång, hårrullar och nagellack har inköpts för att ytterligare sätta guldkant på tillvaron för de som bor på Härnögården.
I december firades Lucia med ett stämningsfullt stort luciatåg från Brännaskolan. Vi bjöd de boende på saffransbröd och pepparkakor.
I början av december lämnade vi pepparkaksdeg och glasyr till avdelningarna så de kunde baka pepparkakshus själva och strax före jul julgodis i påsar med fina julkort på.
Under hösten lades Kommunens Arbetslivsförvaltingen ned och i och med det upphörde vår möjlighet att köpa kaffe och te därifrån. Från november köper vi nu kaffet från Freddes Mat, teet kokar vi själva.
Julgodis delades ut i december.
Ansvariga: Ann-Louise Högberg, Barbro Tinnerberg, Eivor Bylund, Elisabeth Flodin, Elisabeth Hallberg, Eva Fällgren, Gudrun Höglund och Kristina Viklund.
H – Högsjögården Verksamhetsberättelse
Vi började året 2025 med att bidra med rosor och gele hjärtan på alla hjärtans dag. Det var många intresserade både herrar och damer när vi bjöd in till tygtryck, alla ville göra sin egen lilla duk.
På våffeldagen så fixade vi våfflor med sylt och grädde gott och väldigt uppskattat. Nu ska det firas påsk och vi tar med oss tulpaner och godis.
På första maj bjöd vi på vårsånger av en kör från Kapellsberg vackert och trevligt besök som vi avslutade med kaffe med dop.
Jordgubbstårta till midsommar är ett måste och inte nog med det Sylvia kommer och underhåller oss, hon är fantastisk på att involvera hela publiken.
Redan september och Sylvia tillbaka, alla är förväntansfulla och ingen blir besviken många sjunger med. Höstens höjdpunkt är nog ändå surströmmingsfesten, alla äter med god aptit. Vi bidrar med likör och whisky en önskan om att få något till kaffe för att förgylla en dag.
Nu är det dags för tygtryck med julmotiv många fina dukar med tomtar och hjärtan blir resultatet. Vi bjuder in Chris o Berg och då blir det drag, många uppskattar Boggie-woogie och Jonny Cash.
En härlig blåbärstårta får förgylla allhelgonaafton.
Ett mycket uppskattat inslag är när det vankas pizza då äter alla allt vad dom orkar, härligt att se. Julpepparkakorna ska bakas det är en fröjd att se både män och kvinnor kavla och trycka ut bockar, hjärtan, gubbar och gummor. En del blir till kaffet andra dekoreras och blir fönsterdekorationer.
Ingen lucia utan saffransbröd, men det är inte bara vi som ska fika även småfåglarna ska få
godsaker, talgbollar står på menyn.
Årets aktiviteter avslutas med julsånger framförda av vår favoritunderhållare Sylvia mycket uppskattat.
Ansvariga huvudmän Eva Fälldin och Marianne Östman lämnar följande rapport för verksamhetsåret 2025.
K – Koltrasten Verksamhetsberättelse
När vi tittar tillbaka på DGV:s verksamhet på Koltrasten under 2025 lyser en aktivitet klarare än andra:
Jubileet! Den 27 maj firades med buller och bång att Koltrastens särskilda boende funnits i 30 år. Boende med anhöriga, personal, chefer på kommunen och socialnämndens ordförande m fl .var inbjudna. Solen sken och ute på Koltrastens fina innergård höll vi till. Festligt, folkligt, fullsatt! Vi bjöd på bubbel och snittar och kaffe och tårta mot en bakgrund av glad musik. Ja, det blev en dag att minnas!
Under det övriga året har DGV stått för trivsamma aktiviteter enligt den planering som vi överenskommit om med enhetscheferna. Musikunderhållning och kaffe med bröd har varit en ofta förekommande och uppskattad aktivitet.
I januari kom Christer Wreder och underhöll med sång och musik. I februari var det Emma Ekebjörks tur. I mars kom Jarmo Nykyri och startade en serie besök vid fyra tillfällen med musik och rörelse. Vid jubileet i maj återkom Christer Wreder och underhöll.
Under våren uppmärksammade vi också Alla Hjärtans Dag i februari då alla boende fick en ros, lite bubbel, choklad och geléhjärtan. Till påsk köpte vi tulpaner och godisfyllda påskägg. I mars köpte vi in jordsäckar och fröer till glädje för odlingsintresserade boende. I april köpte vi penséer som prydde Koltrastens entré. Valborgsmässoafton bjöd vi på bubbel, frukt och tilltugg. Till Midsommar köpte vi gräddtårtor med jordgubbar.
Höstens aktiviteter inleddes med att Klas Norberg kom och spelade och sjöng i slutet av augusti. I början av september var det surströmmingsskiva med alla tillbehör. Pga. dåligt väder fick vi hålla till inomhus denna gång, men det gick bara bra! Pga. flera andra aktiviteter på Koltrasten hade DGV inget program under oktober.
I november hade vi vinprovning med temat ”Bubbel och åter bubbel”.
I december kom gymnasiets estetiska linje med sitt Luciatåg och vacker sång, mycket uppskattat, och vi bjöd på saffranslängder och pepparkakor.
Till Jul fick varje avdelning, 5 st., var sin planterad julgrupp. Alla boende fick också var sin julklapp, en chokladask och till Nyår levererade vi godsaker av många slag till varje avdelning: ost, kex, druvor, frukt, choklad, bubbel, chips, krokar mm.
Vi ser tillbaka på ett år med många aktiviteter som varit uppskattade av de boende på Koltrasten. Vi har haft ett fint samarbete med chefer och personal. En viktig lärdom från tidigare år kan nämnas: DGV-aktivitet och skidskytte på TV må inte kollidera! Sistnämnda avgår med jordskredsseger!
Carin Lockner-Holmberg, Monica Bystedt, Carina Jansson Haglund, Kerstin Nordlander, Eva Näslund, Arne Holmberg, Bettan Swedin och Per Haglund
S – Stigsjö V- Viksjö Verksamhetsberättelse
Våran verksamhet under året har bestått av följande aktiviteter:
26 mars bjöd vi in till Viksjö folkets hus, där samlades ca 30 personer för att lyssna till, och se på, Örjan Leeks bilder från Härnösand. Till lunch serverade vi pasta med kycklingsås, kaffe och kaka.
14 maj samlades ca 20 personer i Stigsjö församlingshem där berättade Catrin Svensk om hörseln och sjukdomar man kan drabbas av kopplat till den. Till lunch serverades smörgåstårta, kaffe och rabarberpaj.
4 juni anordnade vi en utflykt för de daglediga till Myrans herrgård. Där serverades kaffe och smörgås och en intressant guidning av gården. 15 personer deltog vid utflykten.
26 juni deltog vi vid kyrkan på gudstjänst på äldreboendet i Viksjö, underhållning av Ellinor Stenberg och ”silltårta” till samtliga.
26 november träffas 30 personer i Viksjö folkets hus, där underhåller trubaduren Ulf Järnankar och vi bjuder på köttgryta med potatis, kaffe och kaka.
4 december träffas de daglediga i Stigsjö de möts av glögg och pepparkaka, därefter bjuds de på Jansons frestelse. De fick även en saffransbakelse till kaffet. Emma Ekebjörk spelade julsånger och alla sjöng med efter sin bästa förmåga. Som en liten julgåva utdelas en tomte.
10 december samlades ca 25 personer från PRO Stigsjö i Stigsjö församlingshem, träffen inleddes med glögg och pepparkakor. Till lunch serverades lutfisk, kaffe och kaka. Som en liten julgåva utdelades en tomte.
Ansvariga: Birgitta Åberg, Carina Wallblom och Marie Agebrink
Ä – Ädelhem Verksamhetsberättelse
Vi har under året haft 9 st. träffar med de boende på Ädelhem, vilket har varit uppskattat. Det har varit mellan 20-25 deltagare vid varje tillfälle.
Nedan följer en redovisning av respektive träff:
Februari
”Kärleksvagn” med bubbel, geléhjärtan och blommor levererades till Alla Hjärtansdag.
2025-02-26
Tema/Aktivitet: Örjan Leek visar gamla Härnösandsbilder.
Samtliga boende bjuds på semlor.
Mars
2025-03-26
Tema/Aktivitet: Anders Boström och Bert Wallin bjöd på dragspelsmusik och kaffe med kaka.
April
2025-04-23
Tema/Aktivitet: Bingospel med vinster till samtliga deltagande, samt kaffe med dopp.
2025-04-30
Till Valborg inköptes jord och penséer som levererades till samtliga avdelningar
Maj
2025-05-28
Deltagare: ca 35 st
Tema/Aktivitet: Kolgrillade hamburgare med tillbehör serverades de boende. Gästkockar: Lars och Göran efter en go grillad hamburgare blev det kaffe med dopp.
Juni
2025-06-18
Tema/Aktivitet: Sommaravslutning: Musikunderhållning med Mikael Gjersvold,
Förtäring: Kaffe med jordgubbstårta
Augusti:
2025-08-27
Tema/Aktivitet: Surströmmingsfest med tillbehör serverades de boende. Hela ca 35 st glada ”strömmings ätare” dök upp, det var mycket uppskattat.
September
2025-09-24
Tema/Aktivitet: Bingospel med vinst till samtliga deltagande, efter blev det kafe och kaka.
Oktober:
2025-10-29
Tema/Aktivitet: Trubadur Lars Vikberg underhöll, Lotterier med fina vinster till alla deltagare samt kaffe och kaka.
December:
2025-12-10
Tema/Aktivitet: Luciatåg från Härnösands gymnasiets Estiska programmet,
efter uppträdandet blev det kaffe och kaka.
December
Lagom till julhelgen levererades julklappar till samtliga boenden samt chokladaskar till alla avdelningar.
Ansvariga: Kerstin Gjersvold, Eva-Lill Hammarberg, Catrin Holmer, Elisabeth Larsson och Gun Lantto.
Ä – Älandsbro servicehus Verksamhetsberättelse
Under det här året har vi bedrivit verksamhet som bestått av Gymnastik varje måndag, Bingo och Boule spelas varannan tisdag.
Vi har dessutom på de boendes eget önskemål haft Fredags mys en gång i månaden i form av lite smått och gott att äta och dricka, frågesport och ibland lite musik.
Vi har också före sommarens intåg bjudit alla på en sommarlunch där Jarmo Nykiri bidragit med fantastisk underhållning som uppskattas väldigt mycket. Efter sommaruppehåll har vi dragit igång verksamheten med Surströmmingsfest där Jarmo Nykiri återigen önskades och som vanligt spred glädje med sina sånger. Därpå fortsätter vi med samma upplägg som vårens aktiviteter innehållit. Under julmånaden genomför vi till allas uppskattning en jullunch och sjunger glada julsånger, åter under ledning av den populäre Jarmo Nykiri. Elisabeth Meander.
Ansvariga har varit: Elisabeth Meander, Agneta Jonsson, Margot Nordlund, Monika Köhn och Gun Könberg.
Ä – Älandsgården Verksamhetsberättelse
Under det här året har vi bedrivit verksamhet som bestått av följande aktiviteter:
- Bingo, varje helgfri fredag kl. 14.00 i Samlingssalen med Birgitta Arnström vid ”Bingosnurran”.
- Högläsning, varannan onsdag kl. 10.00 i Samlingssalen med Lennart Moberg som ”högläsare”.
- Musikcafe i Samlingssalen, sista söndagen i varje månad kl. 14.00 där vi alla fyra – Birgitta, Jan-Ola, Lena och Lennart dukat & pyntat och inte minst, serverat så att gästerna verkligen skall känna sig välkomna.
Under året har de välbesökta Musikcafeerna uppskattats av gästerna – de boende, deras anhöriga och dessutom, medarbetarna på Älandsgården – och här kan särskilt tre av dessa omnämnas.
Dels, lördag 16 augusti då ”Årets Surströmmingsskiva” genomfördes med ”radarparet” Jarmo Nykyri & Chris O´berg verkligen ”rockade loss”.
söndag 28 september med Angelica Olsson vid mikrofonen och Per- Arne Stockberg vid pianot resp. saxofonen för att inte omnämna,
lördagen 13 december då samme Per-Arne Stockberg men nu, med Annika Olsson vid mikrofonen, verkligen bjöd på härlig julstämning!
Och här måste dessutom julklappsutdelningen till alla de boende på Älandsgården omnämnas då självaste Jultomten – Jan-Ola Nordin – i sin fantastiska ”mundering” knackade på och delade ut de inslagna julklapparna! Uppskattat & festligt!
Avslutningsvis vill vi omnämna att vi under det gångna verksamhetsåret ”bjudit” på olika former av uppskattade ”trevligheter” som godis på Alla Hjärtans dag, påskgodis och jordgubbar & grädde på midsommaraftonen!
Dessutom fröer, såväl blommor som grönsaker och inte minst, matjord att inför sommaren ”förgylla” resp. avdelnings uteplats.
Sist men inte minst vill vi – fyra huvudmän från DGV, rikta ett varmt tack till chef & medarbetare vid Älandsgården för ett mycket gott samarbete under det nu gångna verksamhetsåret 2025 och ser nu fram emot ett nytt spännande verksamhetsår, nämligen 2026!
Birgitta Arnström Lennart Moberg Jan-Ola Nordin Lena Nordin
Ä – Ängecenter Verksamhetsberättelse
På Ängecenter spelar vi boule med de boende. Vi är sammanlagt elva personer från De Gamlas Vänner, indelade i fem grupper och två huvudmän är där var femte vecka och leder boulespelet och bjuder på kaffe med bröd. Spelet pågår varje torsdag (med uppehåll under sommaren och vid helger) och antalet deltagare varierar mellan 15 och 25 spelare, som med stor inlevelse går in för spelet.
Vid årsmötet lämnade Lena Nordgaard och Barbro Starrin uppdraget och ersattes av Marita Myrén, Stefan Öström och Barbro Tinnerberg.
Kaffe och te beställde vi från Arbetslivsförvaltningen till i början av september när de upphörde med kaféverksamhet på Murberget och därefter från Freddes Mat.
Vid vårens avslutning den 22 maj sattes extra guldkant på tillvaron för boulespelarna! De fick tårta till kaffet och alla fick en ros.
Den 4 augusti bjöd De Gamlas Vänner tillsammans med Bogruppen på fika och underhållning av de alltid lika uppskattade systrarna Glader, Fabienne, Juliette och Henriette för året förstärkta med kusinen Lucas Östman!
Efter sommaruppehållet var det så dags för säsongsupptakt den 28 augusti. Nästan alla de boende kom för att njuta av sång och musik av Ulf Järnankar. Och förstås av kaffe/te och blåbärs-prinsesstårta!
Veckan därpå började vi med inomhusboulen igen!
Vid avslutningen den 5 december bjöd vi till jul- och luciafest. Estetiska programmets skönsjungande Lucia med tärnor och stjärngossar, duktiga elever från klass 1 och 3 på gymnasiet ledda av fantastiska Margareta Björklin gladde våra gäster och oss från De Gamlas Vänner! Vi bjöd på räksmörgås med julmust eller mineralvatten. Sedan smakade det gott med kaffe, pepparkaka och skumtomtar.
Sten Gustin, Catrin Rehnström, Eva Holmberg-Johansson, Tommy Berglund, Anna-Karin Öberg, Barbro Tinnerberg, Stefan Öström, Eva Eriksson, Marita Myrén, Sig-Britt Ahl, Tarja Lindholm samt ekonomiansvarig Sven-Arne Staflund och vår resursperson Margit Viklund.
Ä – Ängekyrkan Verksamhetsberättelse
Våromgången -25 startade med att vi som vanligt bjöd in ett sextiotal gäster.
Vid den första träffen underhöll Ulf Järnankare som spelade kända låtar av Sven-Ingvars och Cornelius. Att det var kända låtar märktes för det var många som nynnade med.
Till träff nummer två kom en unik gäst, den dubble OS guldmedaljören Anette Norberg och berättade om sin karriär. Vilket arbete som behövs för att bli mästare. Många passade dessutom på att få en selfi med Anette och hennes guldmedaljer, vilka hon glatt visade upp.
Våromgången avslutades med ett besök på Hernö Gin Hotell där vi åt lunch och fick en presentation av hotellet. Vi fick även se ett fint bildspel om bygget av den nya Nybron som föredrogs av Thomas Jensen från kommunen.
Vi önskade varandra trevlig sommar och på återseende till hösten.
Första träffen den 8 september kom Kraxi kapell, en musikgrupp från Härnösand och underhöll oss. De bjöd på musik från när och fjärran. Vi hade beställt landgång från Freddes mat.
Andra träffen den 20 oktober kom Jesper Skogsrund och Klas Norberg och spelande piano och gitarr, både populärmusik och klassisk. Efteråt åt vi skinkpaj och sallad. Avslutade med kaffe och kaka.
Tredje träffen och sista för hösten hade jultema. Vi träffades en timme senare än vanligt så vi sågs klockan 14 00. Vi började med glögg. Sen serverades risgrynsgröt med skinksmörgås, kaffe och pepparkaka. Alla fick några tomteskum och det var populärt. Underhållningen bestod av estetprogrammet med luciatåg. Därefter kom tomten med julklapp till alla.
Lars Rehnström har meddelat att han slutar i gruppen efter flera år.
Under verksamhetsåret har sammantaget följande personer ingått i huvudmanna-gruppen: Svante Hamberg, Majvor Hamberg, Kristina Jansson, Ulla Westin, Margareta Sundberg Westin, Lars Rehnström, Kerstin Eriksson, Christina Gisselman. Vid sista träffen deltog även Gunbrith Frank och Ellen Niskanen Eriksson som börjar som nya huvudmän.
Slutord
Det är imponerande att se all den glöd och engagemang som ni alla huvudmän levererar vid era aktiviteter för de äldre i Härnösands kommun. Nya grepp och ideér dyker alltid upp och ni gör allt för att Guldkanten ska finnas och ge så mycket glädje till alla som deltar.
Aktiviteterna är otroligt uppskattade och efterlängtade.
Det är glädjande att se att samarbetet med kommunens chefer och övrig personal på de flesta ställena fungerar väldigt bra.
Vi vet att för de som sitter ensam hemma är de träffar som finns på Församlingsgården, Ängekyrkan, Ängecenter, servicehuset i Älandsbro, grupperna i Häggdånger och Viksjö så oerhört efterlängtade. Bara att få sitta och äta tillsammans vid en trevlig samvaro bidrar till deras välmående och glädje.
Vi vill tillsammans med styrelsen rikta ett Stort varmt Tack till er alla för 2025.
Ulla Öhman-Nilsson Lennart Moberg
Ordförande Sekreterare